Dit is een preview. Vanaf september gaan we live!

Onze visie

Een documentaire kan je de mogelijkheid geven mee te kijken in het leven van je doelgroep. Als een vlieg op de muur, of aan tafel als een familielid. Dichter dan je als professional ooit de mogelijkheid toe krijgt.

Door ons werk in zorg, onderwijs, en maatschappelijke organisaties weten we dat betrokkenheid voor blinde vlekken kan zorgen, en dat professionele afstand je blik kan versmallen. Gezamenlijke reflectie op ethische of maatschappelijke thema’s helpt hierbij.

Door ons werk als opleider weten we dat leren het best werkt als je geraakt wordt, als je dat deelt met collega’s, en als je een kader hebt om je gezamenlijk en persoonlijk te ontwikkelen.

Door ons werk als filmmaker weten we dat kwaliteit van belang is. Kwaliteit vind je in techniek, zorgvuldigheid en professionaliteit.

Wij geloven dat filmbesprekingen het mogelijk maken om elkaar uit te dagen, met en van elkaar te leren, en je als professional of als team te ontwikkelen. Zo willen wij met Ethics Filmservice impact maken op de deskundigheid van professionals en op de mensen voor wie zij werken.

Meer dan een filmplatform

Interactief & On Demand. Ethics Filmservice is een interactief Video On Demand platform. Het is speciaal ontwikkeld voor onderwijsinstellingen en organisaties in de zorg & welzijn en de maatschappelijke sector.

Kwaliteit biedt mogelijkheden. Het aanbod van Ethics Filmservice is door een team van filmmakers, zorgprofessionals en onderwijskundigen geselecteerd. Dit garandeert kwaliteit en daarmee uiteenlopende mogelijkheden voor filmbespreking met studenten, moreel beraad met professionals, en organisatieoverstijgend verbinden en verdiepen van ethische onderwerpen.

Het aanbod. Het aanbod bestaat voornamelijk uit korte en middellange documentaires en films die uiteenlopende maatschappelijke thema’s behandelen. De selectie omvat Nederlandse en Internationale filmproducties.

Agenda & audiotool. Met de online agenda is het mogelijk om zelf films uit het aanbod te programmeren. Dit kan voor iedereen met een Ethics Filmservice account, voor deelnemers van binnen of buiten de eigen organisatie.

Met de online audiotool is het mogelijk om studenten, collega’s of gasten uit te nodigen voor een film- of themabespreking. Het is mogelijk om deel te nemen als toehoorder of actief in het gesprek. Zo kunnen online en hybride events georganiseerd worden.

De filmmaker aan het woord. Via Ethics Filmservice bestaat de mogelijkheid om rechtstreeks in contact te komen met de filmmaker. Deze kan uitgenodigd worden om zijn of haar perspectief en inzichten te delen bij een filmvertoning. In bijzondere gevallen bestaat ook de mogelijkheid om hoofdpersonen of personages uit de film uit te nodigen.

Ethics Academy. Veel professionals of organisaties zijn zelf in staat om filmbesprekingen te organiseren en te begeleiden. Via de Ethics Academy zijn handleidingen beschikbaar die hierbij kunnen helpen.

Soms is het fijn om de organisatie of begeleiding van een filmbespreking uit handen te geven. Ethics Academy biedt deze service, passend bij de gelegenheid, en geheel op maat.

Ethics Academy biedt ook bijscholing aan professionals of docenten over filmbesprekingen volgens het Ethics Filmservice concept.

Ons team

Profielfoto Jesse van Venrooij
Jesse van Venrooij
directeur

Jesse is initiatiefnemer van Ethics Filmservice. Met een achtergrond in het sociaal werk is hij documentairefilms gaan maken over maatschappelijk gevoelige onderwerpen. Dit is uitgegroeid tot sociaal ondernemerschap. "Ik ben er van overtuigd geraakt dat films in combinatie met zorgvuldige besprekingen bij kunnen dragen aan persoonlijke en professionele ontwikkeling van mensen. Met ons ecosysteem van Ethics Filmservice, FilmMoment en stichting Social Film willen we een verrijking zijn voor het (documentaire)filmlandschap in Nederland én bijdragen aan een mooiere wereld. Ik ben er trots op dat we dit samen met een betrokken, deskundig en gezellig team neerzetten."

Profielfoto Anne  Jacobs
Anne Jacobs
filmprogrammeur

Anne is van huis uit filmwetenschapper en is gespecialiseerd als filmprogrammeur. Ze heeft uitvoerige kennis van 130 jaar filmgeschiedenis, filmstromingen, analyse en theorieën. Expertises van Anne liggen in het bijzonder bij zwijgende film en bij documentaire. Tijdens haar opleiding Theater-, Film- en Televisiewetenschappen aan de Universiteit in Utrecht organiseerde ze al filmvertoningen en filmfestivals. Na haar opleiding, vanaf 2015, is ze werkzaam als filmprogrammeur in Nederland.

Profielfoto Evie  Sparidaens
Evie Sparidaens
sales

Profielfoto Eline van der Kaa
Eline van der Kaa
vormgeving & selectiecommissie

Mijn naam is Eline van der Kaa, geboren en getogen in het Brabantse Ulicoten. Tussen de weilanden en bossen groeide ik op in dit pittoreske dorpje. Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest naar mensen en plekken om mij heen. Ook vroeger, toen ik nog een jong meisje was en rondjes door het dorp en buitengebied fietste. Ik wilde de plekken ontdekken waar ik nog niet eerder was geweest. Van leegstaande huizen bekijken, tot boswachter hutjes openbreken. Stiekem was ik wel een kleine rebel, maar ik vond het zo fascinerend om te bekijken en te beleven wat er op die plekken achter die gesloten deuren misschien had afgespeeld. Nu ik ouder ben, en ‘wijzer’ is die nieuwsgierigheid nog steeds aanwezig en misschien zelfs nog wel groter geworden.

Profielfoto Arno  Toonen
Arno Toonen
selectie commissie

Als docent, pedagoog, en onderwijskundige is Arno geïnteresseerd in mensen en heeft hij een passie voor leren. Arno heeft bij verschillende zorgorganisaties gewerkt en in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Maatschappelijke en ethische thema's zijn daarbij een rode draad in zijn carrière. Door Ethics Filmservice is hij ervan overtuigd geraakt dat documentaires een hoogstaand en scherp gereedschap zijn voor deskundigheidsbevordering en professionalisering op de thema's die ons als mensen verbindt.

Profielfoto Michèle  Soudijn
Michèle Soudijn
selectie commissie

Michèle haar carrière startte in het ziekenhuis als arts. Hierna heeft ze een carrièreswitch gemaakt naar het vak loopbaanadvies en coaching. Inmiddels is ze al jarenlang zzp’er. Onder de naam Consanesco werkt Michèle als coach, trainer/docent en intervisiebegeleider. Daarnaast is ze schrijver en filmmaker. Michèle zich dan ook prima vinden in de visie van Ethics Filmservice en zij ziet uit naar de ingezonden films!

Profielfoto Tjeerd  Muller
Tjeerd Muller
selectie commissie

Tjeerd is een Utrechtse filmmaker en onderwijs professional opgeleid aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, richting Audiovisueel. Naast heel veel jaren praktijkervaring als filmmaker, heeft hij ook een staat van dienst in het onderwijs. Het liefst houdt Tjeerd zich bezig met inspirerende verhalen met impact en dat kijkers ook laten ervaren. "Bij het maken van een film doorloop je een creatief proces dat je in veel andere situaties ook kan toepassen. Maar het begint altijd met een verhaal, en de urgentie van dat verhaal."

Standaard profielfoto
Richard van de Wouw
selectie commissie